Svenska supporters

Sverige lyckades inte kvalificera sig till sommarens världsmästerskap i Brasilien, utan blev utslagen i play off-matcherna mot Portugal som således knep den sista VM-platsen. Landslaget höll inte måttet, fansen däremot, står alltid upp.supporters

Svenska fansen dom bästa

Detta gäller inte bara specifikt fotbollsfans, även hockeyfans, musikfans och andra typer av fans. Vi tänkte ge några fina exempel som vi svenskar åstadkommit genom åren, och vi fokuserar framförallt på svenska fotbollsfans och hockeyfans. Inom fotbollen så finns det en rad klubbar som har supporterklubbar som håller absolut världsklass på klubblagsnivå, så därför tyckte vi att det var svårt att välja bara en. Därför så valde vi en samling av dem – landslagets fans.

Fotbollslandslagets fans

I Sverige så är vi lite sisådär på att visa att vi tycker om vårt land, sjunga nationalsången och så vidare. Vad det beror på är en omdebatterad fråga, Vissa hävdar att det har med vi inte törs visa det av en eller annan anledning som beror på de strömningar som finns i vårt land just nu. Att vara Sverigevän gör att en del konnoterar rakade skallar och inte så välformulerade meningar från dessa.Men ett tillfälle då dessa spärrar släpper och vi enas till en massa utan några som helst fördomar, bara ett mål – seger för vårt blågula fotbollslandslag. Detta ser man inte minst när det är dags för mästerskap och fotbollslandslaget har kvalificerat sig dit. Tusentals är de som brukar kosta på sig att åka till vilket land mästerskapet nu spelas i och tillsammans med det irländska fotbollslandslagets fans så brukar man säga att de svenska är dom bästa.

Djurgårdens hockeyfans

Om vi istället ser till en sport där vi traditionellt sett är mycket mer framgångsrik så kan man säga att det är en viss skillnad. På landslagets matcher brukar det inte vara riktigt lika stor uppslutning faktiskt, även om den brukar vara god. Men det är på klubblagsnivå som det bästa draget brukar hittas. Ett flertal av elitklubbarna har mycket högljudda fans, kanske allra mest högljudda är Djurgårdens.Det finns en video som cirkulerar på Youtube där man skickar en passning till NHL och deras supporters där man adresserar med texten “NHL/Stanley Cup, this is the Swedish Playoffs”, Videon som ni ser här nedanför, består av Djurgårdsfans som bokstavligen skapar en stämning att ta på. Att dessa fans är bland de allra bästa kan man konstatera då till och med Ottawa Senators president, Cyril Leeder kallar dem för världens bästa fans, när han pratar om hur man i Nordamerika ska kunna förbättra sin publikkultur.