Linköpings FF

Linköping på Östgötaslätten är på många sätt en riktig idrottsstad, kanske främst genom hockeylaget LHC, som under flera år tillhört det absoluta toppskiktet inom svensk hockey.

Även inom fotbollen har Linköping som stad rönt framgångar, dels genom Linköpings FC, som tillhör toppen i Damallsvenskan, dels genom AFK Linköping, som håller till i division 3 nordöstra Götaland och som tidigare gick under namnet Linköpings FF.Linköpings FF bildades år 1981 genom en sammanslagning av klubbarna IF Saab och BK Derby med syfte att få fram ett lag som kunde konkurrera på allra högsta nivå, något som också gav resultat då man nådde en fjärdeplats i dåvarande division 2 år 1988, vilket på den tiden var tredje högsta divisionen i Sverige.År 2007 bytte seniorlaget namn till FK Linköping och sedan också AFK Linköping. Numera ägnar sig Linköpings FF endast åt ungdomsverksamhet med ett tiotal lag på både pojk- och flicksidan.