IFK Norrköping

IFK Norrköping är en idrottsförening som startade redan år 1897. Föreningen anses idag vara en av de mest anrika och framgångsrika fotbollsklubbarna i Sverige. Hela 12 gånger har de blivit svenska mästare och de har även vunnit Svenska cupen sex gånger. På 1940-talet fick klubben namnet Guldköping då de vann Allsvenskan fem gånger under sex års tid.Fotboll

Laget idag

Men hur går det för laget idag? De är fortfarande ett av de bättre lagen i Sverige i och med att de ännu spelar i Allsvenskan. Men just denna säsong har kanske inte varit deras bästa. Just nu ligger de väldigt långt ner i tabellen, vilket bland annat lett till att de får väldigt höga odds på flera oddssajter. Detta innebär att experterna inte riktigt tror på laget, utan räknar med att de inte kommer att prestera särskilt bra under kommande matcher. Deras dåliga placering gör att laget riskerar att behöva kvala inför nästa Allsvenska säsong.

Risk att åka ur Allsvenskan

Om IFK Norrköping hamnar på plats 15 eller 16 denna säsong, vilket är de lägsta placeringarna i Allsvenskan, åker de ur direkt och får spela i Superettan nästa säsong. Slutar de på plats 14 blir det istället kval mot tre lag från Superettan. Dessa fyra lag kommer då att slåss om en plats i Allsvenskan år 2015/16. Att lyckas hålla sig kvar i Allsvenskan kan bli svårt då lagen från Superettan kämpat för att ta sig upp och få en chans att spela i Allsvenskan. Därför får vi hoppas att laget lyckas ta igen sig innan det är försent. Än finns chansen till en placering som lyckas hålla dem kvar i Allsvenskan ännu en säsong.