Grundträning för fotboll

Fotboll är den största sporten i världen, så också i Sverige. Även om vi sett till framgångar är ett bättre vinteridrottsland så är det många fler som spelar fotboll än någon vintersport.

I denna artikel så tänkte vi skriva lite om fotbollsträning på försäsongen. I huvudsak så kommer informationen ifrån traningslara.se som skrivit en mycket utförlig artikel med goda vetenskapliga grunder. I denna artikel har vi valt att fokusera på konditionsträning.

Försäsongsträning

Grundkondition

De flesta som spelar eller spelat fotboll i sin ungdom känner förmodligen rysningarna längs ryggraden när man nämner ordet “försäsongsträning”. Denna träning är nämligen den som i allmänhet anses vara den tråkigaste, jobbigaste och mest krävande. Det handlar mycket om att bygga upp en grundkondition som man senare kan leva på och underhålla under säsongen.

De flesta av dessa rysande personer ser nog framför sig en bild på löpband eller fortfarande snöklädda vägar och skogsstigar som under försäsongen ska övervinnas, om och om igen. Ju längre desto bättre har devisen oftast varit – kan man inte spela ut sina motståndare så ska man åtminstone kunna vinna för att man orkar springa mer och längre.

Faktum är dock att detta sätt att försäsongsträna är något förlegat. Jacob Gudiol som skrivit artikeln vi redan hänvisat till säger det på ett bra sätt:

“Kondition är specifikt. Med detta menas att om man vill bli bra på att springa 10 km bör man träna på att springa 10 km”

Detta citat ligger till grund för det för ett tidigare citat hans artikel, nämligen ett som handlar om att all fotbollsträning på försäsongen ska vara i intervallform. Detta beror på att istället för det tidigare nämnda med de långa löppassen. Två citat till förklarar hela idén mycket bra:

“1. Man ska träna med rörelser som liknar de man ska utföra i själva sporten, spinning är inte bra träning för en fotbollspelare då han använder andra muskler och de muskler som används vid båda sporterna används på andra sätt.

2. Man ska träna på en intensitet som överensstämmer med den man kommer använda vid utförande av idrotten.”

Mer om rörelsemönster och specifikt om fotbollsträning kan du läsa i denna bok från SISU Idrottsutbildarna. Där skriver man också om skillnaderna mellan träning av barn och av vuxna spelare, något som även Gudiol nämner i sin artikel. Exempelvis så bör inte snabbhetsuthållighetsträning överhuvudtaget utföras av spelare under 16 år.

Detta eftersom det är en träning som är mentalt sett mycket jobbig och är man inte beredd så kan det även för unga spelare ta flera dagar att återhämta sig. Dessutom så är det en form av träning som kan ta motivationen från vilken oförberedd spelare som helst.