Fotbollsspelare från Östergötland

Fotbollen i Östergötland har alltid varit stark. År 2014 är inget undantag då Östergötland för närvarande har två allsvenska lag i form av både IFK Norrköping och Åtvidabergs FF. Genom åren har också Östergötland varit duktiga på att producera kända fotbollsspelare. Här tittar vi närmare på ett par av dessa.soccer

Klas Ingesson

Klas Ingesson föddes i Ödeshög 20 augusti i Ödeshög där också karriären inleddes med spel i Ödeshögs IK. Som 18-åring värvades han sedermera till IFK Göteborg där genombrottet kom ett par år senare. Efter VM i Italien 1990 blev ny adress belgiska ligan och Mechelen. Efter tre säsonger där blev det först en säsong i holländska storlaget PSV Eindhoven och sedan två i engelska Sheffield Wednesday.I vare sig Eindhoven eller Sheffield blev det så värst mycket speltid och 1996 blev ny klubbadress Bari i italienska Serie A. Där gick det betydligt bättre och 1998 värvades han till Bologna där även landslagskollegan Kennet Andersson spelade. År 2000 värvades Ingesson till franska topplaget Olympique Marseille. Succén uteblev dock och det blev återigen Italien och Lecce där karriären avslutades 2001. Idag är Ingesson tränar för allsvenska IF Elfsborg.

Ove Kindvall

Norrköpingssonen Ove Kindvall är utan tvekan en av Östergötlands främsta fotbollsspelare genom alla tider. 1962 gjorde han debut i Allsvenskan för IFK Norrköping där han under de följande fyra åren gjorde hela 70 mål på 84 matcher. Efter det värvades han av holländska Feyenoord där succén fortsatte med 129 mål på 144 matcher under fem säsonger.1971 återvände Kindvall till IFK Norrköping där det blev fyra säsonger innan karriären avslutades med spel i IFK Göteborg under två säsonger.Ove Kindvall var en av 1960-talets stora svenska spelare och tilldelades år 1966 Guldbollen samt Svenska Dagbladets bragdmedalj år 1969.