Fotboll i Östergötland

Fotbollen i Östergötland har under de senaste åren gått starkt framåt. Från att från några år sedan inte haft något lag i Allsvenskan har Östergötland idag två allsvenska lag i form av de bägge forna storlagen IFK Norrköping och Åtvidabergs FF. Utöver de bägge allsvenska lagen finns givetvis också en rad andra lag i de lägre divisionerna.welcome

IFK Norrköping

2347937-ifk-norrkoping-klubbmarkeIFK Norrköping tillhör ett av de verkligt klassiska lagen i svensk fotboll. Klubben bildades redan år 1897 och debuterade i svenska mästerskapet 1924. Första SM-guldet kom år 1943 och under de kommande tio åren dominerade laget tillsammans med Malmö FF svensk fotboll. Mellan 1943 och 1952 tog IFK Norrköping hem hela sex SM-tecken. Under resterande delen av 1950-talet samt 1960-talet skulle det bli ytterligare fem guld.Efter 1963 års guld dröjde det ända till 1989 innan nästa SM-guld kom, vilket också är det senaste. Totalt har IFK Norrköping vunnit tolv SM-titlar vilket är tredje bäst efter IFK Göteborg och Malmö FF.

Åtvidabergs FF

Åtvidabergs FF är precis som IFK Norrköping en klubb med gamla anor, som bildades år 1907. Första säsongen i Allsvenskan gjorde man säsongen 1951/52. Dock skulle det dröja till slutet av 1960-talet innan man på allvar etablerade sig i Allsvenskan. Efter att ha gått upp i Allsvenskan 1967 blev placeringarna bättre och bättre för vart år som gick och 1971, och även 1972, lyckades man slutligen vinna SM-guldet med bland annat storspelarna Ralf Edström och Roland Sandberg i laget.Under 1980-talet tappade laget mark och åkte så småningom ur Allsvenskan. Sedan år 2010 ligger Åtvidabergs FF återigen i högsta serien.

Andra Östgötalag

Utöver IFK Norrköping och Åtvidaberg finns som sagt också en rad andra lag från Östergötland i lägre divisioner, bland annat Motala som återfinns i division 1 samt Norrköpingslaget Sleipner som för närvarande håller till i division 2.